Medezeggenschap en Toezicht

Zijn er verschillen?

Beide activiteiten worden ondergebracht bij een Raad, er zijn veel overeenkomsten, maar ook verschillen.                                                                 En wat mij bevreemd, is dat er vaak relatief weinig contact is tussen beide raden en dat dit ook niet wordt gestimuleerd                                         door beide Raden en de RvB van een zorginstelling.

Wanneer ik inzoom op beide raden, lijken de verschillen groot, maar zijn ze dat ook?

 Raad van Toezicht                                      Medezeggenschapsraad                                                                                                                  Betaalde professionals                                 Cliënten en/of verwanten, goedwillende vrijwilligers                                                                                  Helicopter view                                             Detail kennis                                                                                                                                          Inhoud gedreven                                          Gevoel gedreven                                                                                                                                            Kijken technisch naar zorg                           Ervaren de zorg                                                                                                                                              Serieus genomen door RvB                         Vaak lastig gevonden door RvB                                                                      Sturend                                                         Adviserend, maar zouden ook sturend moeten zijn

In mijn ogen is er niet heel veel verschil tussen toezichthouden en medezeggenschap, maar het is wel belangrijk dat beide er zijn.                       Beide hebben één doel, er voor zorgen dat een zorgorganisatie op lange termijn, duurzame, kwalitatieve zorg levert aan de cliënten.

En om dit te bevorderen zouden beide raden vaker met elkaar in overleg moeten treden. Ik besef mij dat dit lastig kan zijn en zeker de eerste keren gaat dit een uitdaging zijn. In mijn ogen moet dit niet in een ouderwetse setting van vergaderen zijn, maar in gezamenlijk bepaalde thematische ontmoetingen, want de kennis en ervaring in beide raden is van onschatbare waarde voor een organisatie. Je bent brengt namelijk verstand en gevoel samen. Doe dit onder begeleiding van ervaren mensen die ervoor zorgen dat er balans blijft tussen beide kampen, doe dit met bijvoorbeeld Lego Serieus Play, bouw wat je wilt vertellen. Laat de verbondenheid van de onderwerpen en ideeën ook tastbaar zien. Dit gaat ervoor zorgen dat beide kampen kunnen vertellen en naar elkaar kunnen luisteren. Het gaat er in eerste instantie namelijk helemaal niet om wie er gelijk heeft, maar het gaat om luisteren en wat je ermee kan doen.

In de huidige maatschappij en bedrijfsvoering zijn we heel erg gefocust op meetbaarheid en verstandelijke benadering, zeker binnen de grotere organisatie. Dit is ook verklaarbaar, de span of control is vaak heel groot, meerdere lagen in organisaties, dus cijfers geven lekker houvast. Daarnaast is er ook sprake van een vinken cultuur binnen grote organisatie, deze wordt aangewakkerd door allerlei toezichthoudende organen van de (lokale) overheid. Dit is niet per se slecht, maar een beetje minder kan echt geen kwaad, een beetje boerenverstand gebruiken is echt niet slecht.

Het MKB is hier een goed voorbeeld van, veel eigenaren van MKB bedrijven sturen hun bedrijf voor een deel op boerenverstand, kennis van hun markt/product, maar ook cijfers. In mijn ogen is juist deze balans heel goed en daar zouden grotere organisaties ook naar moeten kijken. Durf te zeggen: “ik heb een goed gevoel bij dit, laten we het proberen en kijken of het werkt. En laten we het vragen aan de cliënten of het werkt en niet aan de managers”. Dit zou ik graag willen aanwakkeren in RvB’s en directies, want als ze alleen naar de cijfers kijken, dan zien ze niet de waarheid, want voordat een directeur of lid RvB een cijfer te zien krijgt heeft elke managementlaag er wel voor gezorgd dat het echte negatieve eruit is. 

Maar terug naar mijn wens voor meer samenwerking tussen raden.

Ik denk dat het vinden van een balans tussen gevoel en verstand het mogelijk maakt om beide raden een goede sparringpartner te laten zijn voor een Raad van Bestuur.

 

Vind je dit interessant en wil je meer weten, neem dan contact met mij op.

Bel 06-25052674 of mail naar dennis.rueb@lpmbv.nl

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.