Ik ben iemand die de kat uit de boom kijkt, maar ben ook heel erg nieuwsgierig. Dus als er een new kid in town is, dan wil ik die zeker ontmoeten. Zoals velen was de eerste kennismaking met deze kid, Chat GPT.
Er moest een missie en een visie geschreven worden, zelf er lang over nadenken om met de juiste woorden te vinden om dit in een behapbare vorm te stoppen, daar had ik geen zin in. Dus hup Chat GPT in en ik was verbaasd, wat er uitkwam was zo gek nog niet, beetje tweaken en klaar is Dennis.
Daarna ben ik benaderd door een aantal bedrijven die slimme oplossingen hadden voor het verreiken van je data op de website en voor het verreiken van je sales data. Wat mij daarbij opviel was dat A.I. heel goed is met het bewerken van harde data, om daar gestructureerde data van te maken die gelijk gevalideerd kon worden. Heel toepasbaar in de sales machine.
De ideeën zijn er direct gekomen, voorspel wat een klant zou moeten kopen en laat het dan direct aanbieden op een multi channel manier.
Maar een stap verder, maak modellen om te voorspellen hoe groot de kans is dat een prospect ook daadwerkelijk een klant gaat worden. Deze vind ik erg interessant, omdat het de schaars beschikbare tijd van de sales mensen goed doet benutten.
A.I. is ook goed in te zetten om op basis van vrij makkelijk beschikbare publieke data in een regio aan te geven wie je prospects zijn. En als je dit nu combineert met wat ik net beschreef, dan wordt het een efficiënte machine. Die tegen lagen kosten, goede data genereerd.
Maar A.I. is niets zonder haar gebruikers, want technologie is mooi, maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers het zien als kans, het niet eng vinden, er nieuwsgierig naar worden. En belangrijk, het willen gebruiken in plaats van moeten gebruiken.
Dit is een behoorlijk cultuur omslag, zeker bij medewerkers die al jaren hetzelfde doen en daarin gepokt en gemazeld zijn. Want wat kan zo’n computer nu beter dan ik, met mijn x jaar ervaring.
Eigenlijk kan de computer het niet beter, maar wel sneller en die computer heeft jouw nodig om verreikte data om te zetten in harde knaken. Het één kan niet zonder het ander.
De kennis die werknemers hebben en de creatieve en flexibele wijze waarop ze deze kunnen inzetten, dat is mijn ogen iets dat A.I. nog niet top kan. Als ik kijk in de technische branche hoe het inzetbaar is op het domein kennis, dan zie ik ook daar hele grote mogelijkheden. Want hier speelt ervaring een grote rol, vlieguren maken, dan kan je als persoon een vraagbaak worden om de vragen van de klant op te lossen. Maar een medewerker van 20 jaar heeft vaak niet die vlieguren gemaakt, dus A.I. inzetten om de kennis van deze medewerker te voeden is in mijn ogen een volgende stap, hier heb je de gepokt en gemazelde medewerker nodig. Die hun kennis gaan vastleggen, samen met iemand die dit kan structureren. Waarna A.I. het snel en efficiënt kan structuren en beschikbaar maken voor medewerkers.
A.I. maakt sommige rollen overbodig, maar het zorgt er ook voor dat mensen kunnen doorgroeien en een andere rol in het bedrijf krijgen, hun kennis gaan delen met A.I. een verkoper wordt ook mentor.
Dit is iets dat werkgevers ook moeten blijven snappen, A.I is geen heilige graal die al je problemen oplost, maar het is een hulpmiddel die je werknemers efficiënter maken.
Want zakendoen blijft mensenwerk, met een hoge gun factor.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.